Vitamín D je velice vzácný pro náš organismus

2. března v 15:46

V těle vitamín D působí jako hormon a dokáže regulovat velké množství genů.

Mluví se o něm jako o vitamínu „pro přežití“, neboť lidé, kteří mají vyšší hladiny vitamínu D, jsou méně nemocní než jejich vrstevníci s nižšími hladinami. Má výrazně ochranný vliv na kardiovaskulární systém.

Dostatečná hladina vitamínu D v těle nás dokáže účinně chránit před nachlazením, chřipkami a angínami. Přitom právě v období zimy, kdy je nedostatek slunečního svitu, máme vitamínu D nejméně, neboť nejpřirozenější zdroj "déčka" je ve slunečním UVB záření. Vzhledem k tomu, že vystavování se slunci je velkým rizikem pro vznik nádorových onemocnění kůže, neexistuje žádné oficiální doporučení ke zdravému pobytu na slunci.

Velmi dobrým zdrojem vitamínu D jsou tučné mořské ryby, jako jsou losos, sleď obecný, tuňák, mečoun, sardinky, halibut a makrela. Slušná porce lososa by měla pokrýt doporučenou denní dávku vitamínu D. Levnější, ale stejně účinnou variantou jsou konzervy tuňáka, sardinek, šprotů či nakládané sledě. Navíc se dobře skladují.

Další cestou, jak jej tělu dodat, jsou vitamínové doplňky obohacené o vitamín D. Těch najdeme na trhu veliké množství, stačí jen vybrat ty nejvhodnější.